Об обстоятельствах рождества Богородицы нам поведало Предание. В этот день в Палестине, в небольшом городке Назарете, у престарелых супругов Иоакима и Анны родилась дочь Мария.
Ей было суждено стать Матерью Господа Иисуса Христа.Церковное Предание
Иоаким происходил из дома царя Давида, а Анна – из священнического рода. Праведные супруги многие годы молили Бога о даровании им ребенка. Они дали обет посвятить свое дитя Господу. Однажды Иоаким в большой праздник принес в Иерусалимский храм дары Господу Богу. Но священник не захотел принять даров Иоакима, потому что он был бездетен, а дети считались благословением Божиим. Иоаким знал, что многие ветхозаветные праведники, например Авраам – до самых преклонных лет не имели детей. Но затем Бог по их вере и молитвам все же посылал им потомство. Иоаким удалился в пустыню, устроил там палатку, где молился и постился в течение 40 дней и ночей. Праведная Анна тоже стала усердно молить Бога о том, чтобы стать матерью. По древнему преданию, Иоаким в пустыне, а Анна в горнице, получили радостную весть от Ангела, что услышана их молитва. Родившуюся вскоре дочь они назвали Мария, что значит «госпожа». Рождество Богородицы называют – радостью всей Вселенной.
История праздникаВ православном календаре это торжество принадлежит к двунадесятым праздникам и отмечается 8/21 сентября. Нам не известен ни точный год, ни точный день рождения Девы Марии.
Это событие произошло примерно за два десятилетия до начала эры от Рождества Христова, по которой мы сейчас живем. Рождение Богородицы открывает для нас Христианскую эру. Праздник установлен Церковью в IV веке и является первым двунадесятым праздником церковного года – по старому стилю церковный год начинается 1 сентября. Пресвятая Дева Мария Своей чистотой и добродетелью превзошла не только всех людей, но и Ангелов.Народный календарь
В этот день наши предки чествовали и благодарили Богородицу за собранный урожай. К этому времени обычно заканчивались работы в полях: жатва, вывоз хлеба в овины, уборка льна. Пчеловоды убирали пчел с пасек. Во многих местностях с этого дня начиналась пересадка плодовых деревьев и ягодных кустов. Завершение огородных работ всегда отмечалось общим веселым застольем. Чем урожайнее было лето, тем продолжительнее праздник. В народе это торжество называли: Богородицын день. Малая Пречистая. Осенины. Оспожинки. Аспосов день. Пасекин день. К Рождеству Богородицы осень окончательно вступала в свои права. Поэтому праздник наполнялся еще одним смыслом – это была очередная встреча осени с играми и песнями. Рано утром женщины выходили к берегам рек, озер и прудов с овсяным хлебом встречать матушку Осенину. Старшая женщина стояла с хлебом, а молодые выстраивались вокруг нее и пели. Была такая примета: «Если погода хорошая в этот день, то и осень будет хорошая». В этот день в народе было принято молиться Пресвятой Богородице обо всем, что тревожило душу.
Молитва первая
О, Пресвятая Владычице, Христа Спасителя нашего Богоизбранная Мати,
у Бога святыми молитвами испрошенная, Богу посвященная и Богом возлюбленная!
Кто Тебе не ублажит или кто не воспоет, Твоего преславного рождества.
Рождество бо Твое бысть началом спасения человеков, и мы,
седящии во тме согрешений, зрим Тя, Неприступного Света жилище.
Сего ради витийствующий язык не может песнословити Тя по достоянию.
Паче бо серафим возвысилась еси, Пречистая.
Обаче приими от недостойных раб Твоих нынешнее похваление и не отрини мольбы нашея.
Твое величие исповедуем,
Тебе во умилении припадаем и скорую в заступлении чадолюбивую
и благоусердную Матерь дерзновенно просим:
умоли Сына Твоего и Бога нашего даровати нам,
много согрешающим, искреннее покаяние и благочестное житие,
да возможем творити вся Богу угодная и душам нашим полезная.
Возненавидим вся злая, укрепляемии Божественною благодатию во благом произволении нашем.
Ты непостыдная надежда наша в час смерти, даруй нам христианскую кончину,
безбедное шествие на страшных мытарствах воздушных и наследие вечных
и неизреченных благ Царствия Небеснаго, да со всеми святыми немолчно исповедуем Твое о нас заступление и да славим единаго Истиннаго Бога,
во Святей Троице покланяемаго, Отца и Сына и Святаго Духа.
Аминь.
Молитва вторая
Преблагословенная Дево Марие, Царице небесе и земли,
Твоему чудотворному образу припадающе, умиленно глаголем:
призри милостиво на рабы Твоя и Твоим всесильным ходатайством ниспосли коемуждо потребная.
Вся верныя чада Святыя Церкви спаси, неверныя обрати, заблуждших на путь правый настави,
старость и слабость сил поддержи, юных в вере святой возрасти, мужество ко благу направи,
грешников к покаянию приведи и всех христиан мольбы услыши, болящих уврачуй, скорби утоли,
путешествующим спутешествуй.
Ты веси, Всемилостивая,
яко немощны, яко грешнии, яко озлобляеми и недостойни прощения Божия,
обаче буди нам в помощь, да ни коим грехом самолюбия, соблазна и диавольского прельщения
прогневляем Бога: Тя имамы Предстательницу, Иже не отринет Господь.
Аще бо восхощеши, вся даровати нам можеши яко благодатный источник,
верно поющим Ти и превозносящим преславное Твое рождество.
Избави, Владычице, грехопадений и бед всех, благочестно призывающих святое имя Твое
и покланяющихся честному образу Твоему.
Ты бо молитвами беззакония наша туне очищаеши, темже Тебе припадаем и паки вопием:
отжени от нас всякаго врага и супостата, всякия напасти и губительнаго неверия;
молитвами Твоими, подающи дожди благовременны и земле обильное плодоносие,
вложи в сердца наша страх Божественный ко исполнению заповедей Господних,
да вси тихо и мирно поживем во спасение душ наших, во благо ближних и во славу Господа, Ему бо, яко Творцу, Промыслителю и Спасителю нашему всякая подобает слава, честь и поклонение, ныне и присно и во веки веков.
Аминь.
Молитва третья
О, Пречистая и Преблагословенная Дево, Владычице Богородице,
от неплодове по обетованию рождшаяся и чистоты ради души и тела Твоего сподобльшаяся быти Материю Сына Божия, Господа нашего Иисуса Христа, с Нимже ныне на небеси пребывавши и имаши велие дерзновение ко Пресвятой Троице, от Неяже, яко Царица, венцем вечнаго царствования увенчана еси.
Темже смиренно к Тебе прибегаем и просим: исходатайствуй нам у Всемилостиваго Господа Бога прощение всех прегрешений наших вольных и невольных; страждущему отечеству нашему спасения,
мира, тишины и благочестия возстановление, времена мирны и безмятежны, крамол злых непричастны; ко изобилию же плодов земных, воздуха благорастворения, дожди мирны и благовременны. И вся, яже к житию и спасению нашему потребная, испроси нам у Сына Твоего, Христа Бога нашего.
Наипаче же благопоспеши нам украситися благими нравы и добрыми делы, да, елико мощно, подражатели будем святому Твоему житию, имже от юности на земли украшалася еси, благоугождающи Господу; сего ради явилася еси честнейшая Херувим и славнейшая Серафим. Ей, Госпоже Пресвятая,
буди нам во всем скорая Помощница и премудрая ко спасению Наставница,
да Тебе последствующи и Тобою воспомоществуеми, сподобимся наследницы быти
Небеснаго Царствия, страданиями Сына Твоего исходатайственнаго, исполнителям же святых заповедей Его обещаннаго.
Ты бо еси, Госпоже, едина наша по Бозе надежда и упование, и Тебе весь живот наш предаем, чающе Твоего ради ходатайства и заступления не посрамлены быти в час исхода нашего от жития сего,
и на Страшном Суде Сына Твоего, Христа Бога нашего деснаго Его стояния сподобитися,
и тамо вечно радоватися со всеми от века Ему благоугодившими и немолчно славити, хвалити, благодарити и благословляти Его со Отцем и Духом во веки веков.
Аминь.
Татьяна Медведева